penta.org.pl

Blog tematyczny o biznesie i finansach

Biznes

Co to jest lead?

Co to jest lead?

Jak każdy przedsiębiorca doskonale wie, kluczem do osiągnięcia sukcesu na rynku jest przyciągnięcie do swojej firmy możliwie największej liczby klientów. Jeszcze do niedawna w tym celu stosowane były w dużym stopniu reklamy telewizyjne, radiowe czy też oczywiście różnego rodzaju drukowane ulotki i gazetki reklamowe. Dziś jednak, gdy żyjemy w cyfrowych czasach, z przenikającym do naszego życia w coraz większym aspekcie internetem, dominującym miejscem do reklamy jest internetem. W kontekście reklamy internetowej niezwykle często pojawia się sformułowanie lead. Czym on jest i jakie ma znaczenie dla przedsiębiorstw?

Czym jest lead?

Od czego trzeba zacząć, jeśli chodzi o zdobywanie informacji na temat tego zagadnienia? Jak można się bez trudu domyślić, podstawą jest dowiedzenie się, co to jest lead. Jak się okazuje, jest to po prostu podmiot, który jak można przypuszczać na podstawie konkretnych przesłanek, chce dokonać zakupów w naszej firmie. Jest to więc swego rodzaju szansa sprzedażowa, która umożliwia firmie zysk.
Co zawiera lead? Chodzi w tym wypadku o podstawowe dane kontaktowe, czyli np. numer telefonu lub też mail, lecz również o informacje w zakresie potrzeb zakupowych. Są to wszelkie dane, które ułatwią handlowcowi przygotowanie oferty, lecz również prowadzenie z podmiotem negocjacji.
Kto zajmuje się generowaniem leadów? Jest to zadanie działu marketingu, który buduje listę potencjalnych klientów chcących prawdopodobnie skorzystać z oferty firmy. Dzięki temu możliwe jest znaczne zwiększenie liczby klientów, ale również zmniejszenie kosztów reklamy lub promocji.

Jakie są rodzaje leadów?

Podczas przygotowywania informacji o leadach konkretne podmioty szeregowane są pod względem chęci zakupu oraz stopnia zainteresowania ofertą. Powoduje to powstanie kilku rodzajów leadów. Czym się one charakteryzują i jakie są ich nazwy?
Zdecydowanie najbardziej dla działu handlowego atrakcyjne są leady gorące, czyli klienci, którzy są gotowi do zakupu usług lub towarów. Charakteryzują się oni dużą znajomością firmy i jej oferty, a także dużym entuzjazmem do podjęcia współpracy i przeprowadzenia transakcji.

Drugim rodzajem jest lead ciepły. Są to klienci, którzy są zainteresowani zakupem, lecz nie od razu, a jedynie go rozważający. Klienci tego rodzaju wymaga szczególnej uwagi, a także podtrzymania kontaktu. Prowadzić to będzie do ocieplenia leadu, czyli skłonienia klienta do zrealizowania zakupów.

Na sam koniec pozostaje lead zimny, czyli osoby, które nie przejawiają zainteresowania zrobieniem zakupów, lecz jednoczenie nie wykluczają tego w przyszłości. Czym się charakteryzują te leady? Są to klienci, którzy z reguły są bierni i nie wykazują żadnego zainteresowania od strony kontaktu, a wszelkie formy zwrócenia ich uwagi na ofertę są nieskuteczne. Dlaczego warto więc przywiązywać uwagę do tej grupy? Wiedzieć trzeba, że jest ona największa, a to powoduje, że warto mieć ją na uwadze, pielęgnować ją i czekać na okazje. Może to w przyszłości spowodować ocieplenie pewnych leadów, co uda się przekuć na sprzedaż i zysk dla przedsiębiorstwa.

Udostępnij